Wasverzorging

Als u in Mennistenerf woont, heeft u waarschijnlijk geen eigen wasmachine meer.  Onze linnenkamer kan dan de was voor u doen.

Soorten wasgoed
We maken onderscheid tussen verschillende soorten wasgoed:

Linnengoed
Hieronder vallen handdoeken, washandjes, theedoeken, vaatdoeken, lakens, kussenslopen en dekbedovertrekken. (De lakens, kussenslopen en dekbedovertrekken worden overigens niet in de linnenkamer van Mennistenerf gewassen, maar in een externe wasserij).
Het wassen van het linnengoed is gratis, u hoeft daar niets extra’s voor te betalen. Maar u kunt er ook voor kiezen om uw linnengoed te laten wassen door uw familie.

Kleding
Hieronder vallen broeken, rokken, blouses, truien, hemden, ondergoed, sokken en panty’s. Aan het wassen van kleding zijn wel maandelijkse kosten verbonden (75 euro). Maar u kunt er ook voor kiezen om uw kleding te laten wassen door uw familie.

Wasabonnement
Op het formulier ‘Overeenkomst wasabonnement’ kunt u aangeven of u uw linnengoed en/of kleding wel of niet door ons wilt laten wassen.
Als u ervoor kiest om uw kleding door ons te laten wassen, worden de kosten hiervoor per maand van uw rekening afgeboekt.
U kunt uw wasabonnement altijd wijzigen of stopzetten. Hiervoor kunt u contact opnemen met de linnenkamer.

Merkje met uw naam
Voor zowel het linnengoed als voor uw kleding is het belangrijk dat ze voorzien worden van een merkje met uw naam erop. Dan weten we welk wasgoed van wie is. We hebben daarvoor speciale merkjes en die worden door de linnenkamer aan de kleding en het linnengoed bevestigd. Hier zijn eenmalige kosten aan verbonden (100 euro).
Koopt u nieuwe kleding of linnengoed? Laat u die dan ook altijd even merken. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Doet uw familie uw was?
Ook als uw familie uw was doet, is het noodzakelijk om uw linnengoed en kleding te laten voorzien van een merkje (eenmalig kosten daarvoor zijn 100 euro). In de dagelijkse praktijk kan het namelijk voorkomen dat het wasgoed per ongeluk toch bij de linnenkamer terecht komt. En als de was dan niet gemerkt is, is de eigenaar niet meer te achterhalen.

Zo werkt het
De was wordt door een medewerker van de linnenkamer bij u opgehaald. Vervolgens wordt het gewassen, gedroogd en gestreken. U ontvangt de schone was binnen 2 à 3 werkdagen terug op uw appartement.

Chemisch reinigen
Alle bovenkleding die niet gewassen mag worden op 40 graden, wordt chemisch gereinigd. Als u kleding of andere zaken zoals dekbedden, kussens, tafellopers etc. aanbiedt om chemisch te laten reinigen, dan worden hiervoor extra kosten in rekening gebracht.
Voorbeelden van kledingstukken die chemisch worden gereinigd, zijn:
– Kleding met meer dan 40% wol.
– Colberts en stropdassen.
– Kleding die volgens het wasetiket in de handwas moet.
– Kleding die volgens het wasetiket chemisch gereinigd moet worden.

Genoeg kleding
Het duurt gemiddeld drie werkdagen voordat uw wasgoed weer schoon en fris bij u wordt afgeleverd. Daarom is het goed om een iets ruimere hoeveelheid kleding te hebben. Uit ervaring blijkt dat u, als u in een woonzorgcentrum woont, meer kleding nodig heeft dan in uw oude woonsituatie.

Tips
– Koop altijd kleding waar een label aan zit met de wasvoorschriften.
– Koop kleding die in de droger gedroogd kan worden.
– Houd bij katoenen kleding rekening met krimpen door het wassen en drogen (10%). Koop katoenen kleding dus een of twee maten groter.
– Kreukherstellende materialen hebben de voorkeur.
– Ondergoed wordt op 40ºC gewassen. Bij deze temperatuur kunnen kleuren afgeven. Koop ondergoed daarom in wit of in een lichte kleur.
– Ceinturen kunnen zoek raken in de was. Ook deze moeten dus gemerkt zijn.
– Kleding waarin meer dan 40% wol is verwerkt, kan niet gewassen en gedroogd worden. Deze kleding kunt wel chemisch laten reinigen.
– In geval van incontinentie adviseren wij u goed wasbare kleding te kopen en bij voorkeur wit ondergoed.

Heeft u een klacht?
Ondanks alle zorg die wij aan uw kleding besteden, kan het voorkomen dat u klachten heeft. Bijvoorbeeld omdat u kleding mist of omdat er iets zoek is. Als u een klacht heeft, kunt u dit doorgeven aan de medewerkers van de linnenkamer. Of vul een ‘formulier Schade of Vermissing’ in.

Schade
In geval van schade zal zo goed mogelijk worden onderzocht waar en hoe de schade veroorzaakt is. Schades die aantoonbaar veroorzaakt zijn in de linnenkamer of in de externe wasserij worden vergoed op basis van een percentage van de nieuwwaarde van uw wasgoed. Uw klacht kan alleen in behandeling worden genomen als het beschadigde wasgoed voorzien is van een wasetiket en een naammerkje, en u de aankoopbon heeft.

Vermissingen
Uiteraard besteden we ook aan een eventuele vermissing van wasgoed zorgvuldige aandacht en proberen we te achterhalen wat er is gebeurd en of we het item terug kunnen vinden. Bij een aantoonbare vermissing kan, als u dat wenst, een vervangend item worden aangeboden.
Kleding en linnengoed dat ongemerkt is, wordt door de medewerkers van de linnenkamer drie maanden bewaard. U kunt altijd even komen informeren of uw vermiste linnengoed of kleding hier misschien tussen ligt.

Ook vermissing van een persoonlijk voorwerp dat mogelijkerwijs tussen het aangeboden wasgoed terecht is gekomen, kunt u melden bij de receptie of bij de medewerkers van de linnenkamer. Als het voorwerp wordt teruggevonden, wordt het door de medewerker van de linnenkamer bij u teruggebracht.